el systema – το σύστημα
Περί Μουσικής..
8 Οκτώβριος 2015
IMG_2784
Συμφωνική Ορχήστρα Νέων – B’ Σειρά Ακροάσεων Υποψηφίων Μελών
8 Οκτώβριος 2015

Επένδυση στο Μέλλον

i-NLKR7CQ-L

Επένδυση στο Μέλλον..

Μαρία Κατσουνάκη

Η Εθνική Λυρική Σκηνή με το πρόγραμμα «Η όπερα διαδραστικά στα δημοτικά σχολεία» θα ήταν αδύνατον να καλύψει τα 4.331 δημόσια δημοτικά σχολεία σε όλη τη χώρα και τους 589.967 μαθητές τους. Μπόρεσε, όμως, μέσα σε μία τριετία (2012-15) να επισκεφθεί 147 δημοτικά, να απευθυνθεί σε 40.000 μαθητές και 700 εκπαιδευτικούς.

Το πρόγραμμα συγχρηματοδοτήθηκε από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ενωση (ΕΣΠΑ), διακρίθηκε ανάμεσα στα 30 καλύτερα και πιο αποδοτικά έργα, με απορροφητικότητα που ξεπέρασε το 95%. Δεν είναι τα ευρωπαϊκά εύσημα στην ΕΛΣ η αφορμή για την επισήμανση. Ούτε το γεγονός ότι 150 άτομα (ορχήστρα, μαέστρος, λυρικοί καλλιτέχνες, προσωπικό) γύρισαν με πούλμαν την Ελλάδα και την Αττική. Από τον Αγιο Παντελεήμονα στην Καβάλα, από το Πέραμα στη Μεσσηνία, από το Περιστέρι στην Κοζάνη, στην Κέρκυρα, στη Σάμο. Ο λόγος της αναφοράς στο διαδραστικό αυτό πρόγραμμα είναι ο σχεδιασμός και η απήχηση που είχε.

Δυο-τρεις μήνες πριν επισκεφθεί το σχολείο το κλιμάκιο της Λυρικής για να παρουσιάσει τον «Κουρέα της Σεβίλλης» του Ροσίνι, για παράδειγμα, έστελνε οδηγίες και παρτιτούρες στους δασκάλους, η χορωδία του κάθε δημοτικού προετοιμαζόταν και συνέπραττε με τους καλλιτέχνες. Οι γονείς υποδέχονταν φιλόξενα τους επισκέπτες, όσο πιο φτωχικός ο προορισμός τόσο πιο γιορτινή η ατμόσφαιρα. Τα ευχαριστήρια γράμματα και οι παιδικές ζωγραφιές που συγκέντρωσε η Λυρική μέσα σε αυτήν την τριετία είναι προίκα αναντικατάστατη.

Η απόσταση μεταξύ δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, προνομιούχων και μη προνομιούχων παιδιών, Αθήνας και επαρχίας, δεν έπαψε να υπάρχει. Η «όπερα διαδραστικά» δεν υπόσχεται μαγικά αποτελέσματα, δεν μπορεί να καλύψει κενά της δημόσιας εκπαίδευσης. Τίποτα θεαματικό και μεγαλεπήβολο δεν προτείνει. Κάνει, όμως, αυτό που έχει απελπιστικά ανάγκη η χώρα: επενδύει στο μέλλον δουλεύοντας συστηματικά σε ένα δυσμενές παρόν. Καλλιεργεί επιθυμίες μέσα από τη χαρά της ανακάλυψης και της δημιουργίας.

Μια επίσκεψη δύο ημερών σε ένα δημοτικό σχολείο, ενός κλιμακίου της ΕΛΣ, μπορεί να μην επηρεάζει το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Μπορεί να επηρεάσει, όμως, ζωές παιδιών. Κι αυτό είναι ανεκτίμητο.